Het is eerlijk om te zeggen dat het leven voor iedereen moeilijker is geworden. Het coronavirus (COVID-19) heeft alles veranderd en we hebben ons allemaal moeten aanpassen aan nieuwe manieren van leven en werken. Er zijn enkele voordelen aan thuiswerken waarvan sommigen van ons kunnen genieten (tot ziens woon-werkverkeer!), maar het voelen van stress, verveling, angst en onzekerheid is ook volkomen normaal. Daarnaast maken velen van ons zich zorgen over toekomstige baanvooruitzichten en proberen ook voor kinderen te zorgen.

Deze eenvoudige tips kunnen je helpen om je tijdens het thuiswerken productiever te voelen en voor je mentale gezondheid te zorgen in deze moeilijke tijden.

Maak een speciale werkruimte

Als je kunt, zoek dan een rustige ruimte uit de buurt van mensen en afleiding zoals de tv (of de keuken, als je zin hebt in een snack). Verzamel alles wat je nodig hebt op één plek voordat je aan het werk gaat – opladers, pennen, papier en al het andere – en sluit de deur als je kunt. Probeer zelfs in een kleine of gedeelde ruimte een werkruimte aan te wijzen. Maak je ten slotte op je gemak. Hoewel het verleidelijk kan zijn om op de bank te zitten, is het veel beter om aan een bureau of tafel te zitten. Gebruik de NHS-richtlijnen om uw werkruimte zo goed mogelijk in te richten. Als je geen kantoormeubilair zoals een verstelbare stoel hebt, probeer dan dingen als kussens om je in je stoel te ondersteunen, of een doos als voetensteun. Je kunt ook op de website van Dataflex kijken, die verkopen dit soort ergonomische producten.

Verdere ondersteuning en advies

Als je je somber voelt of worstelt met gevoelens van isolement, is er ondersteuning en advies beschikbaar. Ga voor meer advies over hoe u voor uw eigen geestelijke gezondheid kunt zorgen en het ondersteunen van collega’s tijdens het thuiswerken naar rijksoverheid.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *